[Matmåndag vecka 1.]


Måndag : 3 x pulverdryck Nupo. frukost, lunch, mellanmål.
till middag blev det baconmatta med sparris, men jag har inte lärt mig att tycka om sparris ännu,
så jag fixade stuvade ärtor istället. gott till.

Baconmatta är inspirerad av någons blogg, fast där var ingen detaljer med i hur mycket hur varmt osv.
Så jag fick försöka mig fram, det blev faktiskt lyckat.

2 person, 1 lille barn räckte detta till.
2 pkt bacon.
1 påse, eller ca 2 dl valfritt riven ost, jag tog emmentaler.
3 rivet feta vitlökklyftor, (detta var inte med i ursprungliga recept)

200 grader ugnvarmt.
Fläta bacon på bakplåtpapper, ta gärna ugnens form.
så lägg i ugn i ca 7-10 minuter,
ha ost, vitlök, klar, ta ut baconmattan, och lägg på ost, fullt täckt över baconmatta
och "strössa" vitlök på vitlök, och rulla runt mattan med hjälp av bakplåtpapper.
(Observera, försiktigt för det är hett.)
Du måste vara snabb med att strössa ost, vitlök och rulla, så lägg i ugn igen om ost inte smälter av sig,
det räcker med 2 minuter.
ta ut, KLART!

Valfri mängd gröna ärtor,
smör
2 dl grädde,
rivenost som står över efter du hade strïossar på baconmatta,
Smälta smöret, och låt grönna ärtor puttra.
lägg i ost, och grädde. låt det puttra, salta med örthavsalt.

Övriga i familjen fick äta stekta potatis och bernasisesås till baconmatta.

För er som undrar
Baconmatta flätas så här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0