Så är det att vara på dieten.

Det är ju trevligt att fler börjar lägga om sitt kost..

Jobbigaste med att vara på lchf-kosten är faktiskt i början, för då
ändrar man kostvanor, och det händer saker med kropp, jag fick finnar av lchf mat.
men det avtog sig när kropp vände sig till lchfkosten,

och att vara Omedvetet om matinnehåll, tex att jag bara byter mat om, men sen lite trött på samma morgonmat osv, avocodo med bröd gör väl inget, vad kan bröd skada?
Ett stort skillnad är att jag kan inte ens äta lätta eller sånt, för jag vet precis vad de är, så jag
äter de riktig smör, som är packade i papper,
använder inte ens flytande smör/margarin till att steka,
för jag vet vad de innebär, det äcklar mig att inta de så många onyttiga innehåll.

att vara omedvetet om vad man egentligen intar, gör saken inte lättare att gå ned i vikt.
Jag har lite svårare att äta fruktkex, för det är ren sockerbomb i, eftersom jag vet vad det är i.

Vispgrädde är bättre än matlagninggrädde, för jag har kollat upp att matlagninggrädde innehåller även mjöl.
Men vispgrädde är också lite sockerhaltig, så creme fraiche är bättre.
Men det skadar inte alls att äta de två sista nämnda, eftersom de två innehåller mest fett än socker.

Jag har svårt för att bara beställa mat eller så, för jag vet inte vad de har gjort med mat,
stekt dem i vegetabliska olja eller margarin istället för riktig smör?
Korv är inte heller ok, men jag väljer dem utan något, om jag är verkligen hungrig på stan.
När ja var på andra dieter så käkade jag riskakor, i gott tro att det var nyttig, men
nu som lchfare har jag insett att det är mycket socker i riskakor, därför har jag uteslutat dom.

Jag saknar faktiskt inte bröd, ris, pasta, potatis.. Tycker att broccoli är gudomlig gott, passar till så många bra maträtter.
Köper ekologiska bönor istället för vita bönor i tomatsås, de innehåller nämligen socker,
för att förbättra hållbarhet .

Så mitt tips till er är att håll öga med varor ni väljer. ekologiska är alltid bästa valet, se det som självklarthet.
Ketchup kan man tillbereda själv. roligare också.

Svåraste är inte dieten tycker jag efter 11 veckor på dieten, men därimot folkens attityd.
Man kan kalla det för gruppförtryck nästan. alltid varje gång jag ska nånstans. så får jag höra;
"Det gör inget att du äter så och si, det är ju sällan du är här."
eller, "lägg av, det där är ju nyttig."
"fuska kan du det skadar ju inte alls."
speciellt sämsta jag har hört:
"Jaja, du ger upp snart ändå. det gör du ju alltid."

Se mig, jag har gått genom 11 veckor och det är faktiskt mitt rekord, och jag har faktiskt lyckats gått långt,
men jag ger mig efter för frestelser för jag vill inte vara så elak.
Men då brukar jag ge mig hårdare på efterdagen, mycket mycket vatten, inget kolhydrater, för man har slarvat.

är det svårt att visa förstånd att man vill/behöver gå ned och därför behöver ingen kakor till kaffe?
Jag ska också inte dricka alkohol för det hindrar viktnedminskning,
och med detta har folk inte ens förstånd för, men så är jag tvungen att berätta "jag är på medicin, därför ska jag inte dricka alls." så där fick man med det samma respekt.
Som tur är att jag faktiskt på medicin, mot depression, men tycker att man inte behöver
förklara, om man inte har lust å dricka?

Om man vill gå ned i vikt, men folk inte tycker att ens ska gå ned i vikt, men acceptera det och stötta.
med stöd menar jag skulderklapp och "du klarar det!"
eller att visa hänsyn, och göra något gott till lchfare om man vill bjuda hem mig?

Jag skulle aldrig servera en köttmiddag till en vegetarisk, och säga till henne "äsch, du kommer ju ändå sällan på besök".

Hrmm.. jag gick visst lite djupare än vad jag har tänkt mig...

Kortfattat,
Till er som har vänner/anhörig som är på dieten;
"Visa förstånd och var accepterande och positiv för en som vill gå ned. svårare är det inte."

Till er som är på dieten;
Ni klarar det, kämpa på och tveka inte om du orkar gå genom,
du ska VETA att du kan, och skita i vad andra tycker,
speciellt om de inte är överens med dig.
så finns det www.lchf-forum.se, där kan man dela med sig, eller få svar på sin frågor.

Kommentarer
Postat av: Älvan

Man måste få unna sig ibland annars blir man bara tokig.

Har man följt lchf dieten länge och sen plötsligt äter man macka då reagerar kroppen starkt på det. I mitt fall får jag springa till toaletten akut:)

2010-06-18 @ 11:52:54
Postat av: sandra

Jag håller med dig i allt du skrivit här uppe. Speciellt om andras reaktioner! Lycka till :)

2011-09-06 @ 21:05:49
URL: http://jagklararmigalltid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0